zaterdag 9 februari 2013

I'm kind of hooked! - haakpatroon uiltje -

Dankzij het zien van een prachtige granny square deken (en het niet snel genoeg vaardig worden in het breien, grr), de haaknaald vorige week opgepakt. Het heeft zo zijn voordelen, projecten zijn makkelijk mee te nemen (breinaalden hadden al een tas "lekgeprikt"), projecten zijn ook relatief snel klaar - of er is in ieder geval snel resultaat te zien.
Na een dag oefenen met een 5mm naald - ik ben van de generatie zonder verplichte handwerkles - en met hulp van mijn moeders, was ik bekend met alle typen steken. De vele idee├źn in mijn hoofd kunnen tot uitvoer gebracht worden. Na veel zoeken vond ik een (gratis) patroon voor een uiltje in 2d. Jammer genoeg was deze in US/UK, en klopte naar mijn gevoel niet helemaal. Ik heb het patroon aangepast, lees, probeer en vooral, veel plezier!

Uiltje
Ik heb gewerkt met haaknaald 3mm, met bijpassend garen. In principe kun je met iedere haaknaald werken, zorg wel dat je bijpassend garen hebt.

Maak een "magic ring met 6 vaste" (deze maak je zo: http://www.echtstudio.nl/8-de-magic-loop). Deze magic ring telt als je 1e toer.

2e toer: 1 losse, in iedere vaste van de vorige toer 2 vaste haken. Aan het eind vastzetten dmv een halve vaste in de 1e losse. Afronden.

3e toer: Nieuwe kleur. 2 losse *1 vaste in eerste steek & 1 losse* Tussen ** herhalen totdat je helemaal rond bent. Aan het einde vastzetten dmv een halve vaste in de 2e losse. Afronden.

4e toer: Nieuwe kleur. 1 losse *1 stokje in ruimte tussen de vaste van vorige toer & 1 vaste in de ruimte onder de losse van de vorige toer* tussen ** herhalen tot eind. Aan eind vastzetten met een halve vaste in eerste losse.

5e toer: 2 losse & 1 stokje, 2 stokjes, 1 halve vaste, 2 stokjes, 2 stokjes, 1 losse, *1 vaste, 1 vaste, 1 vaste, 2 vaste* tussen ** herhalen tot eind, aan einde vastzetten met 1 halve vaste in de 2e losse.

Oortjes: (om de oortjes op te zetten kun je doorhaken na het haken van de laatste halve vaste van de 5e toer) half stokje, stokje & losse & stokje, half stokje, halve vaste, halve vaste, halve vaste, half stokje, stokje & losse & stokje, half stokje, halve vaste

Voor de oogjes maak je twee maal een magic ring met 8 vasten. De pupil maak je dmv borduurgaren (frans knoopje), alsook het snaveltje.

Hij is gewoon zo al hartstikke leuk - gewoon zo, maar je kan hem ook op een granny square bevestigen. Ik heb eenzelfde uiltje gemaakt zonder oogjes en snaveltje, en deze op de achterkant vastgezet. Zo krijgt het uiltje vanzelf al wat meer "body". Ik heb de achterkant eraan vastgehaakt, dmv halve vaste. Hiervoor steek je de naald onder de steken door van beide uiltjes. Zorg er dan wel voor dat deze precies op elkaar liggen. Geweldig als klein cadeautje, sleutelhanger, "button", noem maar op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten