donderdag 11 juli 2013

Om mee naar bed te nemen...


Een hele tijd geleden heb ik een zogenaamde tutteldoek gemaakt voor een pasgeboren kindje. Ik heb deze "freestyle" gehaakt, dus heb niet echt een patroon. Toch wil ik, naar aanleiding van de vele positieve reacties, een korte omschrijving geven van hoe je deze tutteldoek maakt..
Zo'n tutteldoek is niet lastig om te maken. Zoals je kan zien is de doek zelf gewoon een granny square.

Oortjes
Ook de oortjes heb ik zonder patroon gemaakt. Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over. Je kan natuurlijk ook kiezen voor berenoortjes, hondenoortjes etc. Let er op dat je een flink stuk begin en einddraad overhoud, zodat je de oortjes goed vast kan zetten verderop in het proces. 

Hoofdje
Het hoofdje begin je met een magic ring met vier vasten (even googlen en je vindt hele makkelijke beschrijving van hoe je deze maakt). Vervolgens ga je meerderen, totdat je ongeveer de gewenste diameter van het hoofd hebt (iets minder, om een rond hoofdje te maken zul je af en toe moeten blijven meerderen). Vervolgens haak je een aantal banen dezelfde aantal vasten. Hierdoor krijg je een soort "bakje": de randen gaan als het ware recht op staan. Zoals al eerder aangegeven, af en toe meerderen zodat het hoofdje rond blijft. Wanneer je op de helft bent dien je als het ware te "pauzeren"  met het hoofdje. De oortjes moeten namelijk vastgezet worden! Ik heb dit zo stevig mogelijk proberen te doen door het leggen van knoopjes aan de binnenzijde. 
Als je hiermee klaar bent ga je minderen, totdat je nog 12 vasten over hebt. Hierna volgt de granny square.

Granny Square
De volgende rij ga je stokjes maken:
3 lossen en 2 stokjes, 2 lossen, *3 stokjes, 2 lossen*, tussen ** nog tweemaal herhalen, vastzetten met halve vaste. Nu is het een kwestie van de granny square maken en naar wens wisselen met kleurtjes. Het leukste is om het boordje af te maken met een mooi schulprandje. De laatst rij heb ik, op de plek van de losse, steeds een half stokje, stokje, dubbel stokje, stokje, half stokje gehaakt. Ook hier in kun je natuurlijk variƫren.

Let even op: trek een paar keer flink aan de oortjes, zodat je zeker weet dat deze goed vast zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten