zondag 25 augustus 2013

Smaakje van de week: bloemkool!

Nee, ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n fan van bloemkool. Een vakantie richting Frankrijk, waarbij we velden en velden vol overrijpe bloekolen hebben gepaseerd heeft mijn geurpapillen behoorlijk getraumatiseerd. Liever sla ik het "kook de bloemkool tot een witte modder" gedeelte dan ook over. Maar, de bloemkool was in de bonus, en aangezien de Albert Heijn mede hierdoor (mede door 35% korting, welke in combinatie met bonus absoluut niet te weerstaan is) dicteert wat er in het ganse land op het bordje ligt, aten ook wij, bloemkool. Een hele bloemkool is echter een beetje veel van het goede voor twee personen. De opties invriezen, weggooien of aan het konijn voeren vielen al snel af, onder andere doordat we geen konijn hebben. Ineens bedacht ik mij dat mijn neef, eveneens tijdens een vakantie, (maar gek genoeg niet dezelfde als beschreven hierboven) bloemkoolsoep gemaakt heeft. Goede herinnering, de soep smaakte namelijk erg lekker, net zoals de soep beschreven in het recept. Het is niet dezelfde volgens mij. De andere helft van de bloemkool heb ik trouwens maar heel even gekookt, en verder opgebakken in combinatie met paprika en Indiaase kerrie (AH huismerk, smaakt niet naar échte kerrie).

Wat heb je nodig?
Bloemkool (een kleine);
melk (800ml);
boter (30gr); 
bloem (40gr);
Eén bouillonblokje en;
200 ml slagroom.

Wat moet je doen?
De kleine bloemkool (of in mijn geval, een halve grote bloemkool) koken tot deze door en door gaar is. Daarna met een staafmixer, blender of old school met een vork pureren totdat deze fijn is. 
Tijdens het koken van de bloemkool maak je van de boter en de bloem een prakje. Door de melk aan het prakje toe te voegen maak je een bechamelsaus. Roer deze saus door de gepureerde bloemkool. Laat nog 12 tot 18 minuten zachtjes doorpruttelen. Af en toe roeren.
 Wanneer er nog klontjes in de soep zitten kun je deze nog een keer pureren. Voeg vervolgens, naar smaak, blanke bouillon toe. Daarna de slagroom er doorheen roeren. Eventueel op smaak brengen et wat peper en zout. Een beetje peterselie (ik doe wat paprikapoeder er overheen) en, aan tafel. Easy peasy, niet?


1 opmerking:

  1. Hoi

    Nou klinkt heel lekker en is ook nog makkelijk te maken
    Ik heb het gekopieerd zodra ik hem gemaakt heb laat ik het je gelijk weten
    Bedankt voor het delen ��

    Groetjes jacky van instagram!

    BeantwoordenVerwijderen