zaterdag 19 oktober 2013

Review: foto apps


Instagram is hot. Instagram is misschien nog wel populairder dan Facebook. Voornamelijk de functie om de zojuist gemaakte foto snel en makkelijk te bewerken sloeg aan (als in: "kijk mij zonder make-up mooi uitzien omdat ik een sepia filter over mijn foto gooi"). Een hele tijd geleden ben ook ik aangestoken ben door het Instagram virus. Om precies te zijn plaatste ik mijn eerste foto 80 weken geleden op Instagram. Bij de populariteit van Instagram kwamen ook andere foto apps. Apps waarmee je andere filters kan toepassen, teksten en kaders kan toevoegen en andere aanpassingen kan maken. Ik heb een aantal van deze apps bekeken en uitgeprobeerd. Wat ik van deze apps vind kun je hier lezen!


Picfx


Picfx is een app waarin je door middel van "lagen" (layers) filters kan toevoegen aan je foto. Ik gebruik Picfx nu al een tijdje, en telkens worden er nieuwe mogelijkheden toegevoegd, erg leuk! Je kan kiezen uit meer dan 100 effecten, texturen en kaders. Door een nieuwe laag toe te voegen kun je zo veel effecten gebruiken als je wil. Vervolgens kun je de foto opslaan of meteen delen. Op dit moment kost Picfx €1,79 in iTunes.

Bovenstaande foto (rechts) heb ik bewerkt met Picfx. Links zie je het origineel. Populaire lichteffecten zoals je rechts kan zien zijn in verschillende versies beschikbaar. Het leuke is dan ook dat je door middel van de layers verschillende effecten kan gebruiken op één foto. Ik vind deze app erg leuk, en gebruik hem voornamelijk in combinatie met een app waarmee ik ook tekst kan toevoegen aan de foto. Ik vind de app echter geen €1,79 waard. €1,80 vind ik sowieso vrij veel voor een app. Voordeel aan deze app is wel dat er geen (irritante) in-app aankopen meer zijn. Dan nog, vind ik de verhouding tussen mogelijkheden en kosten de aanschaf niet waard.


Picture Frames Free


Picture Frames Free is, zoals de naam al aangeeft, een gratis app. Wel heeft deze app zogenaamde in-app aankopen die je kan maken. Binnen deze app kun je kleine foto collages maken. De randkleur en -dikte van de collage kun je naar wens aanpassen.





Met deze app heb je, ook zonder de in-app aankopen, een leuke app om (vierkante) collages te maken. Binnen deze app doorloop je verschillende fases: het kiezen van het type collage wat je wil hebben, het kiezen en plaatsen van de foto's, het eventueel aanpassen van de foto's, het aanpassen van het kader (hoeken afronden, kleur aanpassen). Vervolgens kun je de collage opslaan of delen. Wel krijg je dan een reclame te zien die je moet weg klikken, wat ik af en toe erg irritant kan vinden.
Binnen de "foto editor" (aanpassen van de foto in de app) kun je sinds kort ook aanpassingen maken. Zo kun je kiezen voor verschillende effecten, een focus verleggen, kaders kiezen, stickers toepassen, foto's draaien en bijsnijden. Deze aangepaste foto kun je echter niet opslaan, alleen gebruiken in je collage. Ik vind dit een leuke app die ik regelmatig gebruik, om bijvoorbeeld een overzichtje te geven van een dagje uit. Ik heb deze app al best lang, en het geeft vele alternatieven, maar dit blijft voor mij een favoriet!


Instaframe


Instaframe is een app die gericht is op het aanbrengen van kaders om je foto's en het maken van collages. Ook kun je weer effecten aanbrengen (denk aan sepia, koel, warm) en teksten. Ook hier kun je de foto's direct delen op social media, of opslaan op je apparaat of digital dropbox. De app is gratis verkrijgbaar via iTunes.




Instaframe is een  beetje een achternichtje van pictureframes. Nichtje: want het oogt allemaal net iets vrouwelijker. De app is opgebouwd aan de hand van zachte pastel kleuren: groen, rose, blauw. Je kan kiezen uit kaders en collages. Op het eerste gezicht vond ik deze app veel minder prettig aandoen dan Picture Frames Free. Wanneer je er echter iets langer mee werkt kom je achter een heleboel verborgen opties - door middel van doorklikken. Denk aan teksten toevoegen (niet de leukste lettertypen) en filters gebruiken. En wanneer je deze opties eenmaal onder de knie hebt, is deze app veel leuker en uitgebreider dan Picture Frames Free. Nog een extra pluspunt: alles is gratis, ook geen in-app aankopen. Minpunt: de reclame tijdens het gebruik van de app. Soms bedekt deze een gedeelte van je "project", waardoor je even niet verder kan. Irritant!

Rhonna Designs


Met Rhonna Designs kun je een persoonlijk tintje toevoegen aan de foto's die je maakt. Door middel van verschillende pakketjes (packs) kunnen verschillende afbeeldingen toegevoegd worden, teksten en maskers. Rhonna Designs is voor €1,99 verkrijgbaar. Er zijn ook in-app aankopen beschikbaar.





Rhonna Designs is misschien wel de meest favoriete app die ik op dit moment op mijn iPhone heb staan. Laat ik echter voor op stellen dat ik €1,99 veel te veel vind voor een app. Een aantal weken geleden was deze app echter gratis verkrijgbaar, wat de reden is dat ik hem heb gedownload.
Iedere foto die je door middel van deze app bewerkt, zal er heel lief en zoet uitzien. Ik ben erg tevreden over deze app. Hij is heel duidelijk in gebruik, en er staan zelfs tutorials online, wil je nóg meer te weten komen! Ongeveer alles aan deze app is leuk: de lettertypen, de opmaak, alles. Érg leuk, érg lief. Jammer dat hij zo gruwelijk duur is!

A Beautiful Mess


Ook deze app is er op gericht je foto's te personaliseren. Zo kun je tekeningetjes, pijltjes en kreten toevoegen, als ook filters - ook in verschillende lagen. A Beautiful Mess is te downloaden voor €0,89. Ook zijn er in-app aankopen beschikbaar.



Ik vind de app leuk, maar hij kan niet tippen aan Rhonna Designs. Ik had dan ook gehoopt op meer, omdat ik er hele positieve berichten over hoorde. Het is ook net alsof de opties niet helemaal optimaal werken, maar misschien komt dit omdat ik het nog verder moet uitzoeken. Het is gewoon niet zo duidelijk allemaal. Wanneer je tekst invoert is het lastig deze aan te passen in afmetingen en lastig te verplaatsen. Op zich vind ik €0,89 een acceptabele prijs voor een app, maar deze biedt - vooral in verhouding met andere apps - erg weinig. Er zijn ook nog in-app aankopen, maar deze heb ik niet uitgeprobeerd, en dat zal ik ook niet doen. Het is het gewoon net niet, en dan gebruik ik liever een andere app. Jammer!

Conclusie
Als je een beetje goed zoekt in iTunes zijn er een heleboel leuke apps te vinden om je foto's aan te passen. Bovenstaande apps heb ik uitgetest, en ik ben super enthousiast over Rhonna Designs. Ook Instaframe is een erg leuke app. Deze twee apps omvatten ook eigenlijke alle opties en mogelijkheden van de overige apps. Het minst enthousiast ben ik over A Beautiful Mess, maar dat komt misschien ook omdat ik er veel meer van verwacht had.
Een laatste tip, met betrekking tot iTunes, is geduld hebben. Wanneer je een leuke app tegenkomt, die toevallig populair is, wacht dan af. Vaak worden populaire apps tijdelijk gratis aangeboden.

Ik hoop dat jullie de review een beetje nuttig vonden, en misschien helpt het zelfs bij het uitkiezen van een leuke foto-app, of geeft het ideeën om een app uit te proberen.

Liefs, Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen