zondag 29 december 2013

Het jaar van...

Overal (dat wil zeggen, facebook, instagram en andere blogs) kom ik berichten tegen van terugblikken op 2013. Ik heb er even over getwijfeld, of zo'n update nu wel interessant was. Voor mijzelf in ieder geval wel. Het deed goed om alles even op een rijtje te zetten, onder andere door middel van de foto's. Het was dan ook een behoorlijk bewogen jaar!

2013 was het jaar van...


... Holding hands. Mijn lieve vriend had net een auto ongeluk gehad. De schrik zat er al flink in, aan het begin van het jaar. Niks ernstigs gebeurd trouwens, wat blauwe plekken en de auto total loss.

… Afstuderen én: wanneer heb ik nu weer eens tijd en zin om een goed boek te lezen? Dit is trouwens weer een probleem. Ik heb zo'n grote stapel leuke, spannende, interessante boeken, maar zo bijzonder weinig tijd. Dit vind ik ook het grootste nadeel van niét met de trein reizen!

… Afscheid nemen. Mijn lieve Abby ging terug naar school. Ze is geen geleidehond geworden, daarvoor had zij een te grote vrijheidsdrang. Jammer genoeg ontbreekt mij de tijd en ruimte om haar een fijn huisje te geven. 

… Nog meer afscheid nemen. Na veel te lang in het ziekenhuis te hebben gelegen, heb ik afscheid moeten nemen van mijn lieve opa. Ik kan niet beschrijven hoe veel ik van mijn opa heb geleerd, wat voor een voorbeeld hij voor mij was en hoe veel ik van hem hou. Nog steeds mis ik hem.

… Verhuizen. Halverwege het jaar (iets eerder?) ben ik samen met mijn vriend verhuisd. Samen zijn wij naar Amersfoort vertrokken, op zoek naar het grote geluk... Amersfoort is een mooie stad! Toch zitten we (stiekem) te ver weg van onze familie. Ooit, ooit, verhuizen we weer!

… Creatief zijn. Aangezien ik vers afgestudeerd was, en geen werk, had ik tijd genoeg om de handjes eens flink uit de mouwen te steken. Ik heb een behoorlijk leuk aantal projecten gedaan, waarmee ik mijn tijd wel om kreeg! 

… Onvoltooide projecten. Want die horen er volgens mij een beetje bij als je zo veel wil doen. En met zo veel bezig bent. Ik weet dan ook altijd feilloos de projecten uit te kiezen waar enorm veel tijd en werk in gaat zitten. Soms, heel af en toe, pak ik de haaknaald nog wel eens. Maar volgens mij wordt dit een 10 jaren plan (roep ik optimistisch). Maar dan heb je ook wat!

… Bloemen! Ik heb nog nooit zo veel en vaak bloemen gekregen! Dat hoort er natuurlijk bij, bij het verhuizen en afstuderen, maar toch. Wat hou ik toch van bloemen!

… Weg met de dreads. Jammer, want ik hield wel van mijn dreads. Maar niet zo heel erg van het onderhoud, en al helemaal niet van de hoofdpijn. Mijn schoonzus - kapster - heeft mij op een zondagmiddag gered. En nu kan ik weer vrij met mijn vingers door mijn haar. Hmmm. Ik kan niet wachten tot ik wat meer lengte heb!

… High tea! Voor de eerste keer ging ik, samen met mijn moeder en schoonzus, high tea-en. Wat heerlijk! Wat kitsch! Wat een feest! Ik heb echt genoten en wil dit graag vaker doen. Lekker eten, fijn tafelen, kletsen, kan het nog beter?

… Home made food. Niks is zo lekker dan een zelfgebakken brood bij eigengemaakte soep. Voor de eerste keer heb ik mijn eigen keuken (tje!!), en daar maak ik onwijs graag gebruik van. Heerlijk koken n bakken. Alleen, die afwas...

… er op uit. Samen met mijn vriend een paar dagen naar Keulen. Stiekem willen we dit soort uistapjes veel vaker doen. Een paar dagen strand, een paar dagen stad. Lekker er op uit, geen zorgen, alleen maar genieten.

… Nieuwe dingen. Samen met mijn lieve vriendin naar de tattoo shop in Amsterdam. Voor háár. Nou ja, onder andere voor haar. Het was onwijs gezellig, en ik ben trots op mijn mini tatt.

… Werk aan de winkel. In december ben ik begonnen aan mijn nieuwe baan. Omdat het 40 uur per week zijn, is dit wel even wennen! Af en toe kom ik echt op prachtige plekken in ons grijze en koude kikkerland, en dan prijs ik mijzelf echt gelukkig.

2013 was een jaar met een lach en een traan. Soms had ik het idee dat, zo rustig als de voorgaande 23 jaar voor mij waren, zo kwam in dit jaar alles in een keer op mij af. Ik heb wel geleerd in dit jaar wie mijn echte vrienden zijn, en hoe ontzettend belangrijk familie voor mij is. 

Wat 2014 ons zal brengen weet niemand. Op de planning staan een heleboel leuke en interessante dingen. Ik weet nog niet of deze werkelijkheid kunnen worden, maar dat gaan we in ieder geval proberen! 

Alvast een heel goed uiteinde, en een super begin van 2014. En bedenk wel, degene die je liefhebt zijn het áller-belangrijkste. Geniet van de tijd samen, en de moeilijkste, maar meest wijze les van dit jaar: leef in het heden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen