maandag 24 februari 2014

Ready, set, Action



Ik ben een meisje. Dus ik hou van winkelen. Maar, ik ben ook een meisje met een beperkt budget (wie niet?), wat het uitvoeren van mijn favoriete hobby soms moeilijk maakt. Gelukkig speelt de maatschappij handig in op de huidige crisis, met altijd wel iets in sale. En, wie zoekt zal vinden: Amersfoort beschikt dan ook over een aantal leuke budget winkels. Ik neem jullie mee naar een tweetal relatief onbekende (voor de niet-inwoners) winkels, en één wel hele bekende winkel hier in Amersfoort (met een kort shoplogje)



Voor (onder andere) cadeautjes (en, je mag jezelf af en toe ook trakteren!) is "Hadaya" een erg leuk winkeltje. Stiekem noemen wij deze winkel nog steeds Cleopatra, maar dat is de naastgelegen shoarma-zaak. Hadaya verkoopt allerlei leuke interieur accessoires uit verschillende landen. In dit winkeltje is voor ieder budget, en iedere smaak, wel iets te vinden. Daarnaast zijn de spulletjes altijd erg origineel. Wat ik ook erg leuk vind is dat het assortiment snel veranderd: er is dus steeds wel iets nieuws te vinden. Kijk ook eens op de website, hadaya.nl. 


Hadaya is te vinden in een van de zijstraatjes van de Krommestraat, namelijk achter het stadhuis 4.



Ik hou van boeken, en hoewel ik prima kan lezen op een ereader of tablet, verslaat niets het genot van een echt boek. De geur, het geluid van bladzijdes die omslaan, het gewicht in je handen. Nu vind ik boeken in de regel altijd relatief duur. "Vroeger" (toen ik iets kleiner was, maar voornamelijk jonger), hadden we De Slegte. Helaas is deze naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Afgelopen weekend heb ik samen met een vriendin de beste ontdekking sinds het verhuizen naar Amersfoort gedaan: een tweedehands boekwinkeltje! "'t Ezelsoor" is een redelijke kleine boekenzaak, volgepropt met boekenkasten. Wat mij voornamelijk aantrekt zijn romans (vooral in de zomer) en literaire thrillers. Lekker, op de bank, grote mok thee en een goed boek. In deze zaak kun je voor bodemprijzen tweedehands boeken scoren. Lekker! Voor zo'n €20,- heb je gemiddeld drie boeken. 't Ezelsoor is te vinden achter de Hema: Achter de Arnhemse Poortwal 21. 



En als laatste natuurlijk de Action. Ik loop regelmatig de Action binnen om alleen maar te neuzen en te kijken. Afgelopen winter had ik me helemaal bankroet kunnen kopen aan leuke beanies en sjaals. Helaas kon ik dit niet verantwoorden met al drie mutsen (en een ontelbare hoop aan sjaaltjes). Vandaag liep ik naar binnen en kon ik mijzelf bij de haar asseccoires echt niet inhouden. Alles bij elkaar was ik nog geen vijf euro kwijt. Ik geloof dat de prijs van losse artikelen zo rond de 80 of 90 cent lag. Daar kun je het niet voor laten natuurlijk.


Ik hou van donuts, maar heb lang moeten wachten tot mijn haar lang genoeg was om er eentje te kunnen maken, na het afknippen van mijn dreads. Je kunt je dan ook voorstellen hoe blij ik hier vandaag van werd!
De klemmen vond ik heerlijk kitsch, en ik kon dan ook niet kiezen. De bloemetjes met de goudkleur en de panterprint. Ik ben voornamelijk nieuwsgierig naar de houdbaarheid van de klemmen, als in: hoe snel breekt het scharniertje door of breken de tanden af. Over het algemeen houden klemmen het niet lang vol bij mij, waarschijnlijk door de dikte van mijn haar. Ik heb een paar haarbandjes van de Action en die zijn niet stuk te krijgen, ik hoop dus stiekem op hetzelfde.



Conclusie: De Action vind ik echt hemels, net als de Primark. Voor bodemprijzen spulletjes halen en lekker rondneuzen... Heerlijk! 
Hadaya is een ideale winkel voor kadootjes, origineel en vaak ook handgemaakt. Het wordt ook prachtig ingepakt, perfect voor die lieve vriendin of familielid.
Naar 't Ezelsoor ga ik nog een keer voordat we een weekendje weg gaan. Lekker wat leesvoer meenemen. 
Amersfoort heeft, behalve het gros aan grote winkelketens (waar natuurlijk ook de Action bij hoort), een aantal mooie pareltjes van winkels. Daar zijn Hadaya en 't Ezelsoor er twee van. Er zijn nog een paar hobbywinkels die ook zeker de moeite waard zijn, welke binnenkort ook zullen langskomen op deze blog, en zeker een bezoekje waard zijn!

Weet jij nog leuke, interessante en originele winkels? 











Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen