woensdag 30 april 2014

meatless monday: lasagne met aubergine en courgette

Mijn lieve vriendin is een tijd geleden cold turkey veganist geworden (pun intented). Ik ben laatst weer een dagje bij haar geweest en het avondeten beviel mij zo goed dat ik met Rory heb afgesproken om vanaf nu één keer per week vegetarisch (niet vegan!) te eten. Meatless monday dus. 

Waarom doen wij dit? Op de eerste plaats zijn we mensen en dus een beetje egoïstisch. Eén dag per week geen vlees eten zorgt bijvoorbeeld al voor een lager cholesterol. Een onderzoek in Archives of Internal Medicine onder 37000 volwassenen die 1 keer per week geheel vegetarisch aten, liet zien dat het risico op kanker en hartaandoeningen met 20% terug bracht. Zo simpel kan het dus zijn. En eigenlijk hoef ik helemaal niet te beginnen over de voordelen voor het milieu, want die kennen we allemaal.

O ja, wanneer je één dag geen vlees eet hoef je ook niet (per se) op zoek naar vleesvervangers (je krijgt echt wel voldoende voedingsstoffen binnen). 

Omdat het ons zo ontzettend meeviel, het achterwege laten van vlees, wil ik ons eerste recept graag met jullie wil delen. Het recept komt oorspronkelijk van de receptenzoeker van Albert Heijn. 

Wat heb je nodig?
  • 1 courgette
  • 1 aubergine
  • 2 uien, gesnipperd
  • 1 zak spinazie 300 gram / 1 pak diepvries spinazie 300 gram
  • 1 teen knoflook, geperst
  • 2 bollen mozarella (zakje á 125 gram), in plakken
  • 8 el olijfolie
  • 2 tl gedroogde Italiaanse kruiden
  • Peper
  • Zout
  • 2 blikken tomatenblokjes (á 400 gram)
  • 1 pak lasagnebladen (250 gram)
  • 200 gram geraspte kaas
Bereiding:
Maak een dressing van 5 el olijfolie, 2 theelepels gedroogde Italiaanse kruiden en de knoflook (zelf heb ik de knoflook goed klein gesneden en toegevoegd aan de dressing).
 
Snijd de courgette en de aubergine met een scherp mes in plakken van ca. 2 mm. Leg de plakken groente op een bakplaat, bestrijk met de dressing en bestrooi met peper en zout naar smaak.
Gril de groenten 6-8 min. Verwarm de oven vervolgens voor op 190°C. Verhit 2 el olie in de pan en fruit de uien hierin 5 minuten.
Voeg de tomatenblokjes toe en laat 10 min. op laag vuur sudderen. Breng op smaak met 
peper en zout. Bak in een koekenpan de spinazie 5 min. in de rest van de olie (in het geval van diepvries spinazie is er geen olie nodig!)
Nu kun je de ovenschaal gaan vullen. Ik heb de schaal als volgt gevuld (herhaal in ieder geval tot ingrediënten op zijn, eindig in ieder geval met tomatensaus en kaas):
  • Laagje tomatensaus
  • Laag lasagnebladen
  • Laag spinazie, courgette, aubergine, mozarella
  • Laag lasagnebladen
  • Laag tomatensaus
  • Laag spinazie, courgette, aubergine
  • Laag tomatensaus
  • Mozarella en geraspte kaas
Bak de lasagne 30 minuten in de oven. Even laten afkoelen en smullen maar. Wij vonden de lasagne erg lekker. Én, het is niet alleen gezond voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er heerlijk uit :) Fijne inspiratie! Ik verbaas me er altijd over hoe makkelijk en lekker je vegetarisch kan koken.

    BeantwoordenVerwijderen