zondag 27 april 2014

Natuurlijke producten: Amandelolie van de Tuinen

Nummer 3 van de natuurlijke producten (na de kokosolie en de lippenbalsem): amandelolie. Behalve dat je deze olie heel goed in combinatie met andere producten kan gebruiken (of bijvoorbeeld in DIY scrubs), is deze olie op zichzelf ook ontzettend veelzijdig en kan dus voor diverse doeleinden gebruikt worden. De olie is rijk aan voedingsstoffen zoals vitamines A, B & E, vetzuren en mineralen, die er onder andere voor zorgen dat het haar sterk en gezond groeit. Ook werkt de olie goed tegen droge, schilferige plekjes en wordt deze over het algemeen heel goed verdragen door mensen met een gevoelige huid. Heerlijk, natuurlijke producten!

Ik heb deze amandelolie eigenlijk gekocht als bestanddeel voor mijn DIY scrub. Samen met kokosolie, honing, suiker en (eventueel) een etherische olie maakt amandelolie een perfecte homemade scrub.
De olie zit in een plastic flesje (150ml) met een klikdopje. Dit is prima. Als je het flesje opent, komt er telkens 1 druppel olie uit. Dat is perfect, zo kun je goed afmeten wat je nodig hebt. 
Zo zie ik graag een ingrediëntenlijst: het enige bestanddeel is prunus amygdalus dulcis oil. De prunus amygdalus is de amandelboom (waarbij prunus pruim betekent). Dulcis betekent zoet. Als je op zoek bent naar amandelolie, let er dan altijd op dat het zoete amandelolie betreft. Deze heeft de beste werking en is geschikt voor huid en haar.
Twee druppels amandelolie. Dit is voldoende voor mijn handen, of gezicht. De olie ruikt niet of nauwelijks. Dat is fijn!
De olie trekt lekker snel in en werkt enorm verzorgend voor je nagelriemen. Vooral als je vaak werkt met nagellak remover (zoals ik de laatste tijd), is wat extra aandacht voor je handen en nagelriemen niet verkeerd.

Waar ik de amandelolie op dit moment zoal voor gebruik:
  • zoals bovenstaand beschreven: als "handcrème", voornamelijk voor de verzorging van mijn nagelriemen
  • als nachtcrème. Ik merk dat mijn donkere kringen een heel stuk minder worden als ik iedere avond braaf amandelolie smeer. Wel voorzichtig, onder je ogen heb je een gevoelige huid. In combinatie met rozenwater schijnt dit ontzettend effectief te zijn.
  • als bestanddeel van "homemade" scrubs.
Voor de rest kun je amandelolie gebruiken ter reparatie of ter voorkoming van beschadigd haar. Door de olie als masker te gebruiken verbetert dit de conditie van je haar aanzienlijk: hallo dik en glanzend haar!
Ook deze olie hoort bij mijn "puur natuur" producten stash. Ik ben erg tevreden over de werking van dit product. De amandelolie is verkrijgbaar bij de Tuinen voor €7,99 voor een flesje van 150ml. Dat lijkt vrij veel, maar gezien het zuinige gebruik van het flesje gaat het ook een hele lange tijd mee!

3 opmerkingen:

  1. Ik gebruik ook heel veel amandelolie. Vind het zo fijn om bijvoorbeeld mijn make-up mee te verwijderen, of gewoon als bodylotion, heerlijk <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zelf nog nooit amandelolie gebruikt, ben erg benieuwd!

    Liefs,
    Britt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan amandelolie ok tegen steunkousen of tast dat de kousen aan wie weet dat

      Els van Dijk

      Verwijderen