dinsdag 15 april 2014

Review: Kobo Glo


Een tijdje geleden heb ik mijzelf getrakteerd op een e-reader. Mijn vriend en ouders hadden al een poos een Sony e-reader. Deze bevalt erg goed en omdat ik van lezen houd, maar niet van met boeken sjouwen, werd het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe e-reader voor mijzelf. 


Tijdens mijn zoektocht kwam ik al snel uit op Sony of Kobo. Bij Saturn ben ik de Kobo gaan uittesten. Het touch-screen van de Sony vond ik erg prettig, en ik wilde weten of Kobo op dit gebied een goede concurrent zou zijn. En dat is hij! Extra pluspunt is dat de Kobo Glo over comfortlight beschikt. Lekker lezen in het donker, zonder lamp. Ik was verkocht.


Ik zal niet teveel specs uitwerken. Deze kunnen teruggevonden worden op de (Nederlandse) website van Kobo. Waarschijnlijk heeft het te maken met het vrouw zijn, maar voornamelijk de cijfertjes zeggen mij vrij weinig. Ik wil een product of apparaat in mijn handen gehad hebben, voordat ik een beslissing kan maken.

De Kobo Glo beschikt over Wifi (welke ik eigenlijk nooit gebruik), de optie om het geheugen uit te breiden (standaard 2Gb, uit te breiden met een mini SD tot 32Gb). Het apparaat kan gekoppeld worden aan de laptop via mini USB (zo wordt de Kobo ook opgeladen). 


Daarnaast schijnt de Kobo Glo over een robuust (hooligan bestendig?) scherm te bezitten. Dit test ik zelf liever niet uit, maar het venster zou minder gevoelig moeten zijn voor krassen in vergelijk met andere e-readers. Momenteel neem ik de e-reader mee in een washandje (waar hij prima in past!), aangezien ik nog geen mooi hoesje heb gevonden. Daarnaast is het scherm ongelooflijk aanraakgevoelig. Van dit laatste kan ik zeggen dat dit ook zo is. Het scherm reageert snel op aanraking, wat bijzonder prettig is bij het bladeren door een boek. De Kobo Glo heeft namelijk nauwelijks knoppen, behalve voor de slaapstand of het aan-/uitschakelen van comfortlight.


Een leuke toepassing op de Kobo Glo is dat hij je leesstatistieken bijhoudt. Zo kun je kijken hoe ver je bent in je huidige boek, met betrekking tot de gehele bibliotheek en hoe snel je leest en hoeveel minuten je gemiddeld leest per sessie. Grappig!


Zoals je aan mijn leesstatistieken kan zien heb ik de Kobo Glo nu een tijdje in gebruik. Hij bevalt mij ontzettend goed en ben er nog iedere dag erg blij mee. Niets is zo fijn als op de bank (of, met het lekkere weer, de tuinstoel!) kruipen, met een kop thee en een goed boek.


De e-reader ligt heel erg prettig in de hand. De Kobo Glo is iets kleiner dan bijvoorbeeld de Kobo Aura HD. Ik vind dit formaat erg fijn, ik heb ook kleine handen. En hij past ook in mijn hele kleine handtas - hoera! Hij kan dus altijd en overal met mij mee. 
Ik ben afgelopen week gaan kamperen, en 's avonds lekker lezen in het donker, wat een uitkomst. De batterij gaat er iets sneller van leeg, maar niet drastisch. 
Lezen in de zon, lezen in het donker. Allemaal geen probleem. De comfortlight is erg fijn. Ik heb hem op 4% ingesteld, heel zwak dus. Dat is (voor mij) al meer dan genoeg licht! 

Kortom: ik ben erg tevreden met de Kobo Glo. Hij ligt prettig in de hand, reageert snel op aanraking van het scherm, laadt de volgende pagina ontzettend snel. En extra fijn is de optie om in het donker toch te kunnen lezen. Het enige minpunt aan de Kobo Glo, maar dat geldt eigenlijk voor alle apparatuur in dit genre, is dat toebehoren (zoals een hoes) ontzettend duur zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen