dinsdag 22 april 2014

Tangle Teezer


Ja, ik weet het. Ik loop behoorlijk achter de feiten aan. Ik hoor jullie massaal denken: "De Tangle Teezer? Die bestaat toch al een eeuwigheid?". Dat klopt. Helemaal. Maar dreads hoeven niet geborsteld te worden, en een kort geknipt koppie ook niet. 


Eerder borstelde ik mijn haar altijd met de borstels van Zenner, welke gewoon bij de drogisterij verkrijgbaar zijn. Nu ben ik een enorme zeurpiet, want borstelen doet mij heel erg pijn. Ik heb altijd  knopen en klitten in mijn haar, omdat mijn haar voornamelijk aan de onderkant krult. Het borstelen van mijn haar vond ik dan ook altijd een ramp en was een van de redenen voor een kort kapsel en de keuze voor dreads.


Ik kam mijn haar altijd 'savonds, voordat ik naar bed ga. Snachts laat ik mijn haar los, dan heb ik de volgende dag de mooiste krullen. Als ik mijn haar in de ochtend borstel, gaat het ontzettend pluizen en kam ik de krullen er uit.
De borstel met zwijnenhaar gebruikte ik altijd na het borstelen met de gewone kam: om even mijn hoofdhuid te masseren en mijn haar te laten glanzen.

De borstels van Zenner (die met de plastic pinnetjes) gaan er bij mij doorheen alsof het wegwerp scheermesjes zijn. Na een paar keer geborsteld te hebben laat de plaksel los. Mijn haar zit zo in de knoop, dat ik menig borstel gewoon kapot trek. Niet goed voor de borstel, niet goed voor mijn portemonnee, en al helemaal niet goed voor mijn haar. 


Ik moest dus op zoek naar iets anders. Zou de perfecte borstel bestaan? En hoe maak ik onderscheid tussen verkooppraatjes en het werkelijke gebruik en effect van een haarborstel? Ik was best bereid iets meer te betalen voor een haarborstel dan wat ik neertel voor de budgetborstels van Zenner: mits de betreffende borstel langer mee zou gaan. 

Na een uitgebreide internet zoektocht (en nog wat avondjes pijn lijden bij het borstelen van mijn haar) kwam ik uit op de Tangle Teezer. Een product wat nog het meeste lijkt op de borstel van de hond of het paard... 





Wat belooft de Tangle Teezer?
  • pijnloze ontklitting van het haar, door de speciale tanden (pinnetjes);
  • moet werken op droog en nat haar, op een snelle en zachte manier;
  • door de (holle) vorm van de borstel werkt deze van de wortels tot de punten van het haar;
  • de borstel ligt prettig in de hand door het ergonomisch design.

En wat nog meer?
Op de officiële website van Tangle Teezer kwam ik het volgende tegen:
"Salon Elite gives professional results in the palm of your hand. Detangling wet and dry hair without any tugs or pulls, it has an innovative centralised concave design that delivers firm, salon style brushstrokes from roots to ends. Perfect to pick-up-your-preening pace!"

Ongeveer hetzelfde als op de verpakking natuurlijk, de Tangle Teezer zou op een zachte manier en zonder te trekken je haar ontknopen.



Eenmaal uit de verpakking valt me op dat de borstel inderdaad heel fijn in de hand ligt, zowel in de linker- als de rechterhand. Lekker licht, goede vorm. De pinnetjes van de borstel zijn heel buigzaam, waar ik wel van schrok. Hoe moet dit in hemelsnaam mijn haar ontknopen? 



Hier kun je goed de lange en korte pinnetjes van de borstel zien. Ik was heel benieuwd en ben meteen gaan testen. En ik ben ontzettend positief! Wat een fijne borstel. Hij glijdt als het ware door mijn haar, en hoewel ik het natuurlijk wel voel als er ergens een knoop zit, doet het geen pijn meer. Ongelooflijk! Voor de eerste keer vind ik het prettig en fijn om mijn haar te kammen. Geen pijn, geen getrek, geen gevoelige hoofdhuid. Ik kijk er stiekem naar uit om mijn haar te borstelen. 

Kortom: de Tangle Teezer doet wat hij belooft. Hij ontklit mijn haar zonder te trekken of pijn, en hij ligt makkelijk in de hand. Minpunt is dat de Tangle Teezer niet gebruikt kan worden in combinatie met warmte van een föhn of ander apparaat. Daarnaast zal ik deze borstel niet snel in mijn toilettas gooien om zo maar mee te nemen op vakantie of een weekendje weg. Ik ben bang dat de zachte tandjes dan zodanig buigen dat hij niet meer te gebruiken is. Dit is natuurlijk op te lossen door de verpakking te bewaren!

Ps: het schoonmaken van de Tangle Teezer gaat ook ontzettend makkelijk. Op de Belgische website van Tangle Teezer kwam ik de volgende tips tegen:
  • leg de Tangle Teezer met de tandjes naar boven, zo beschadig je ze niet;
  • spoel de Tangle Teezer steeds goed uit na gebruik van haarproducten;
  • laat de Tangle Teezer drogen op kamertemperatuur. Leg hem niet op de verwarming en maak geen gebruik van een föhn om de tandjes sneller te drogen. De Tangle Teezer kun je sowies niet gebruiken in combinatie met warmte!
  • Eénmaal per week voorzichtig reinigen met een tandenborstel tussen de tandjes. Grondig spoelen achteraf. 
De Tangle Teezer is online verkrijgbaar. De beste prijs die ik heb kunnen vinden is bij Hair and Beauty, voor €8,90 (verzendkosten niet meegerekend). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten