vrijdag 18 april 2014

Weekendje weg!


Mijn vriend had als verrassing, voor mijn verjaardag, een weekendje weg gepland. Zoals de Duitsers altijd (blijkbaar) zeggen: het beste moment om naar de waddeneilanden te gaan is ná Carnaval en vóór Pasen. En die Duitsers weten het wel, want we hadden hartstikke goed weer. Af en toe kon zelfs de jas uit (ja, ook aan het strand!). Hier dan ook een paar foto's, en natuurlijk wat tips. 

De eerste tip is om, als het even kan, de auto lekker te laten staan aan het vasteland. Het is namelijk knetterduur om de auto mee te nemen op de veerboot. Daarnaast is het eiland niet bijzonder groot, en ben je in een poep en een scheet aan de andere kant als je gebruik maakt van het openbaar vervoer. Let wel even op, er is een zomer en een winter dienstregeling. Er rijden ook taxi's, waar je voor een redelijke prijs mee kan reizen (volgens mij is eilandbreed zo'n 4 euro per persoon).

Kijk, als je van plan bent om een weekend naar zee te gaan, even op hotelveilingen.nl. Hier kun je vaak goedkoop een weekend weg boeken. Dit hebben wij nu een paar keer gedaan, en het bevalt ons erg goed. Deze keer zaten wij in hotel Dolores, in het plaatsje Hollum. Fijn, lekker dichtbij de vuurtoren! Het was een heel fijn en mooi hotel. Mocht je willen ontbijten in het hotel, kun je dit aangeven en krijg je iedere morgen een lekker mandje vol ontbijt. 
Ik had het geluk behoorlijk ziek te zijn tijdens de vakantie. Dit hield in dat we voornamelijk gewandeld hebben, en geen gebruik hebben gemaakt van busvervoer of iets anders. Vanuit Hollum is echter genoeg te doen en te zien. Je bent zo bij de vuurtoren, of het paardengraf. De vuurtoren is te bezoeken (beklimmen). Rory heeft dit gedaan!

Wij hebben voor de rest voornamelijk gewandeld, vanuit Hollum naar het strand, een tijdje met de wind in de rug over het strand gelopen om vervolgens achter de duinen weer terug te lopen. Lekker uitwaaien, geen haast, en genieten. Beter kan toch niet?



We hebben heerlijk gegeten bij de Italiaan in Hollum.  Zij maken erg lekkere pizza's en pasta's. Gezien mijn zieke hoofd was het voor mij geen optie om in een restaurant te gaan zitten, dus hebben we het eten afgehaald en op de hotelkamer gegeten. Super. 
Hollum zelf is een leuk pittoresk plaatsje. Het is ontzettend klein, maar er is genoeg te doen. Er zijn voldoende restaurants en hotels, een paar drogisterijen en souvenirwinkeltjes. 

Omdat het zo'n ontzettend lekker weer was hebben we besloten om te genieten op het terras. Behalve de huiskat van herberg de Zwaan waren we vrijwel de enige. De lunchkaart van herberg de Zwaan was waanzinnig goed. Rory had gekozen voor een broodje "de Zwaan" en ik voor Amelander mosterdsoep. Heerlijk. 


'S avonds zijn we nog een keer richting strand gelopen. Voorbij de vuurtoren hadden we eigenlijk meer zin om te gaan vliegeren. We zochten een mooi, hoog en vlak plekje uit tussen de duinen. Vorige keer (Schiermonnikoog) heeft Rory mij geleerd hoe je de vlieger rondjes kan laten draaien. Het blijft zo leuk om te doen, vooral met z'n twee!



Het was een heerlijk weekend (ik val in herhaling). Vanuit Amersfoort is het goed te doen naar de waddeneilanden, en de auto staat prima geparkeerd op het vasteland. Soms ben ik er echt aan toe om eens lekker uit te waaien en te onthaasten. Het strand is dan ook één van mijn favoriete plekjes, dicht bij huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten