vrijdag 9 mei 2014

DIY bloempotjes

"Alwéér bloempotten", ik hoor het je al zuchten. Ja, sorry. Ik kan het niet laten. Ik ben zo'n stereotype saaie huismus die het leuk vindt om met bloem(potten) in de weer te zijn. Om vervolgens de bloembol verkeerd om in de grond te stoppen en de plant binnen een half uur te laten verdrinken. Om hem vervolgens uit te laten drogen. Maar, gezegd moet worden, in de korte tijd dát mijn planten leven, staan ze wel in hele, hele, hele leuke potten.

Wat heb je nodig?
  • Bloempotten. Het maakt niet zo veel uit wat voor bloempotten je kiest. Het handigste is om witte bloempotten te nemen, dan komt de kleur beter tot zijn recht (of je moet een witte grondlaag aanbrengen). Mijn bloempotten kwamen van de Intratuin.
  • Verf. Ik heb de acrylverf van de Action gebruikt
  • Vernis. Ook deze heb ik van de Action. Je kan kiezen uit een matte of een glanzende finish.
  • Kwasten / Penselen. Voor de verschillende achtergrondkleuren heb ik bredere kwasten gekozen. Voor het detailwerk een fijne penseel.
Zo zagen de potten er uit toen ik ze kocht. Omdat mijn Aloë Vera een beetje uit zijn pot gegroeid is heb ik voor deze een grote pot gehaald, de vetplant kan dan in de oude pot van de Aloë Vera en als laatste heb ik nog een Kalanchoë meegenomen. Alle drie hele "studentvriendelijke" planten. Weinig onderhoud, overleven praktisch alles en staan mooi.

Het vraagt wel wat geduld. De verf moet goed pakken en daarvoor heb je meerdere lagen nodig. Terwijl de ene pot droogt, kun je al verder aan de volgende. Ik heb van te voren de kleuren en het patroon bepaald. Mij leek het leuk om een beetje een Mexicaanse stijl aan te houden: vrolijke, felle kleuren. Daar hou ik van!
Dit is het resultaat! Het is wel even wennen om zulke fijne details met kwasten te schilderen in plaats van met potlood. 
Omdat wij zo klein wonen probeer ik veel gebruik te maken van spiegels. Heb je meteen (optisch) dubbel zo veel!
In principe heb ik met de drie basiskleuren gewerkt (rood / geel / blauw) en met groen (welke ik gemengd heb met wit en een beetje geel).
Het resultaat mag er zeker zijn: ons "bloemenhoekje" is meteen opgefleurd. Veel beter dan die saaie, fabrieksmatige, witte potten!


4 opmerkingen:

  1. Aaaah staat echt super leuk & vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw super leuke DIY! Het vrolijkt alles helemaal op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker vrolijk! Ik vind het helemaal niet erg dat er weer een artikel over online staat, het ziet er telkens zo vrolijk uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor de super lieve reacties <3 <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen