zondag 18 mei 2014

Feelgood (deel 1)

Soms is het fijn om jezelf te bedenken wat belangrijk is in je leven, waar je veel om geeft en van wie je houdt. Het is ook goed voor jezelf, om te bedenken waar je dankbaar voor mag zijn. Natuurlijk gaat niet altijd alles even makkelijk en natuurlijk mag je af en toe medelijden met jezelf hebben. Maar daarna moet je weer opstaan en verder gaan.
Een makkelijke manier om dit te doen is om even een moment voor jezelf te nemen. Even helemaal alleen, misschien wat muziek op maar geen andere afleiding. Er rustig bij te gaan zitten en jezelf te bedenken waar je dankbaar voor bent. Benadruk het positieve eens wat vaker, in plaats van altijd te denken aan het negatieve.
Ik ben onwijs dankbaar dat ik mijn lieve vriend ben tegengekomen. Samen met hem is het altijd goed en voel ik me altijd thuis.
Samen zijn we dan ook verhuisd naar Amersfoort. Ik ben mij het afgelopen jaar meer en meer thuis gaan voelen in deze stad, maar ik mis mijn familie natuurlijk wel! Mijn familie is dan ook erg belangrijk voor mij. En bij Rory heb ik nóg een hele lieve familie erbij gekregen. Ik weet dat ik bij al deze mensen terecht kan, dat ze altijd voor me klaar staan. Ik ben blij dat ik een familie als deze heb!
Natuur is ook iets wat belangrijk voor mij is. Eens in de zoveel tijd moet ik even afschakelen en mijzelf de rust gunnen. In de buitenlucht, natuur en stilte kan ik dit het beste. Lekker wandelen of fietsen en even geen zorgen. 
In de periode dat ik op mijzelf ben gaan wonen heb ik leren waarderen wat mijn moeder vroeger (en eigenlijk nog steeds!) allemaal voor ons deed. Dingetjes die ik vroeger voor lief nam: mijn moeder die altijd klaar zat met een kop thee na school, de zorg wanneer ik mij niet lekker voelde, altijd in de weer om het gezellig te maken in huis. Dingen die ik later ook wil meegeven aan onze eigen kinderen: thuis is het altijd fijn en thuis is er altijd tijd voor een gesprek. 
Ik ben ook gelukkig wanneer er een mooie bos bloemen binnen staat. Of beter nog: wanneer ik uit het niets wordt verrast met een bloemetje.
Genieten van de kleine dingen. Een heerlijke kop koffie, goed weer, mooie stad, groene natuur en lieve mensen om mij heen.
Hoe langer ik hier mee doorga, hoe vrolijker ik word. Ik kijk door mijn foto's, graaf in herinneringen...

... En prijs mijzelf gelukkig! Mijn opa schreef voor hij overleed de volgende woorden:Laten we er van genieten, zo lang we er de tijd voor hebben. En dat... Is een onwijs goed motto!

1 opmerking: