zondag 25 mei 2014

Good Food

Ik zat onwijs te genieten van mijn lunch, toen ik mij bedacht dat het leuk zou zijn om mijn favoriete (lunch) "food" te delen met jullie. 

Tip: Niet alleen zijn deze producten super lekker, je kan deze ook heel makkelijk als / bij vegetarische of vegan lunch gebruiken.
 Dadels (lekker makkelijk, ze zijn al ontpit), hummus, tomaten en avocado. Hmm! 
Dadels! Deze ontpitte dadels zijn vaak te krijgen bij de Aldi en de Albert Heijn en andere supermarkten. Ik vind ze erg lekker. Ze smaken een beetje als grote rozijnen. Ik eet ze als tussendoortje: af en toe ééntje. Ze zijn ook lang houdbaar: gedroogde en ontpitte dadels zijn maandenlang te bewaren. Je moet ze niet in de buurt van sterk ruikend eten bewaren, want ze nemen wel geur over. En hoewel ze lekker zoet zijn, zijn ze ook nog eens gezond:ze bevatten onder andere veel vezels, mineralen en hoog ijzergehalte. 
Hummus! Een paar jaar geleden "ontdekt" (door een advertentie in een tijdschrift). Ik vond het om te beginnen helemaal niet lekker. Misschien hetzelfde als wat ik bij olijven had: ik heb het leren eten. Af en toe kan ik echt zin hebben in hummus. Vaak wordt hummus gebruikt als dip, maar je kan het ook gebruiken tijdens de maaltijd.
Tomaten! Volgens mij eet ik tegenwoordig praktisch iedere dag wel een tomaat. Iedereen is bekend met tomaten. Ik wil graag benadrukken dat een simpele tomaat óók een superfood is. Erg goed voor je weerstand en zit dus boordevol vitamines, mineralen en voedingsstoffen. Een tomaat op je brood (of cracker, in mijn geval) maakt je lunch net wat lekkerder en luxer. 
Ook de avocado is een superfood. En wat is deze vrucht lekker! Hoewel er relatief veel calorieën in deze vrucht zitten, zit hij ook boordevol met eiwitten, goede vetten en carotenoïden. Ontstekingsremmend, goed voor je hart én goed voor je ogen. 
Klinkt allemaal goed, maar hoe eet ik deze "good food" nu eigenlijk? Ik eet sowieso alles met mate. Een hele avocado is veel te veel. Na het opensnijden wordt deze vrucht ook snel bruin. Een tip is om de pit aan een kant te laten zitten. Dit voorkomt het bruin worden en zo kun je de vrucht dus nog even bewaren. 
Hummus heeft een hele specifieke smaak waar je niet veel van nodig hebt.
Wat ik hiermee dus ook wil aangeven: voor gedroogde vruchten, noten en ook voedsel zoals hummus en avocado geldt: er zitten (best) veel calorieën in. Je kan wel gezond eten, dat betekent niet automatisch dat je er ook door afvalt. Er zitten dus ontzettend veel gezondheidsvoordelen aan het eten wat ik hierboven heb genoemd, maar eet dus met mate. 
Een voorbeeld: een volkoren cracker met hummus, tomaat en avocado. Met twee van deze als lunch kom ik gemakkelijk de middag door zonder hongergevoel. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alleen hummus op je cracker te smeren. Of een salade van avocado en tomaat is ook erg lekker. De opties zijn oneindig - eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen