woensdag 7 mei 2014

Meatless monday: Indiase bruinebonensoep met huisgemaakt brood (vegan!)

Het is weer tijd voor Meatless Monday! Afgelopen maandag heb ik gekozen voor een Indiase bruinebonensoep met huisgemaakt brood (focaccia). En... Toen ik de boodschappen in huis had, bleek dit recept niet alleen vegetarisch te zijn, maar ook nog vegan! Met een zeer kritische blik hebben we dit recept beoordeeld...

Ik heb eerst het deeg gemaakt, zodat deze kon rijzen terwijl ik de soep aan het maken was. Het recept van het Italiaanse brood komt van mijnreceptenboek.nl. 
Wat heb je nodig?
  • 375 gram bloem
  • 225 mililiter lauw water
  • 2 eetlepels olijfolie
  • half theelepeltje zout
  • zakje gist
  • rozemarijn
  • zeezout, grof zout
Doe de bloem samen met het water, het zout en de olijfolie in een beslagkom. Kneed alles goed door elkaar. Zelf doe ik dit met de mixer (deeghaken). Blijf er wel bij, want het deeg kan omhoog kruipen langs de deeghaken. Doe de gister erbij en kneed deze er goed doorheen. Vervolgens de bal deeg verdelen over een springvorm of bakplaat. Dit is een beetje afhankelijk van het soort brood dat je wil hebben. Ik maak gebruik van een pizzavorm, daar krijg ik een mooi dik, plat brood van. Vouw een theedoek over de bakvorm en plaats deze zo'n 45 minuten in een warme oven (oven moet niet meer aan staan). Na drie kwartier besprenkel je het geheel met water. Grof zout en rozemarijn over het brood strooien en in 20 minuten afbakken in een oven van ca. 200°C.

Terwijl het brood staat te rijzen kun je beginnen aan de Indiase bruinebonensoep. Dit recept komt oorspronkelijk van de receptenzoeker van Albert Heijn. Ik was erg benieuwd of dit een "blijvertje" zou zijn.
 Wat heb je nodig? 
  • 2 el zonnebloemolie
  • 2 uien (gesnipperd)
  • 3 el Indiase currypasta mild (potje 165 gram)
  • 1 blik Hollandse bruinen bonen (800 gram)
  • 1 blik kikkererwten (400 gram)
  • 3 tomaten
  • 1 bakje koriander (15 gram)
  • 200 ml kokosmelk
Verhit de olie in een soeppan en fruit de uien in 2 minuten. Spoel de bruine bonen en kikkererwten af in een vergiet onder koud stromend water. Vooral tussen de kikkererwten kunnen af en toe kleine steentjes zitten. Schep currypasta door de uien en voeg 1 liter water toe aan het mengsel, alsook de bruine bonen en de kikkerwten. Draai het vuur laag en laat de soep met de deksel op de pan 5 minuten zachtjes koken.
Snijd de tomaten in kleine blokjes. Snijd ook de koriander grof. Voeg de kokosmelk toe aan de soep en verwarm nog een paar minuten. Breng op smaak met peper en eventueel zout. Roer de tomaat en koriander door de soep.


Het moet gezegd worden, het brood was heerlijk. De soep rook ook erg lekker, maar het smaakte verschrikkelijk. De bonen en kikkererwten waren gortdroog, de soep had een beetje een vreemde zoet-pittige smaak. De koriander brak naar mijn idee de soep alleen nog maar meer af. Erg jammer! Het was gelukkig niet heel veel werk (het meeste werk zit hem in het brood, maar dat was het meer dan waard). Ik ben absoluut geen fan van voedsel weggooien, maar dit was echt niet te eten. Extra domper was dat ik mij enorm verheugd had op dit recept en er erg naar had uitgekeken om het te maken. Om toch meatless monday te behouden, hebben we troostvoer gemaakt: kaastosti's. Helaas... Volgende week beter, dit recept gaat in ieder geval de prullenbak in!


2 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk <3 Ik wil nog altijd zo een soep maken, maar is er tot nu toe nog nooit van gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of hij jou beter zal lukken, hou me op de hoogte!

      Verwijderen