zondag 11 mei 2014

Plog 10-05-2014

Vandaag stond er een dagje Utrecht op de planning en mij leek het hartstikke leuk om jullie mee te nemen. Gewapend met mijn Lumix in de ene hand en een paraplu in de andere heb ik deze dag voor jullie vastgelegd!
Soms. Soms vind ik treinen heerlijk. Lekkere makkelijke kleding aan, rugzakje om en gaan. Maar als de NS gekke dingen gaat doen of het te druk wordt, dan mis ik toch mijn autootje!
Het voorwerk was al gedaan! Vandaag zijn we naar de supportbeurs 2014 gegaan in Utrecht. Deze beurs is voor iedereen met een fysieke beperking, hun omgeving en mensen die beroepshalve te maken hebben met de beperkingen die fysieke handicaps kunnen opleggen. Gezien mijn opleiding (ergotherapie) en het werk van Rory ontzettend interessant.
Ik maakte in de trein nog snel een print screen van mijn toegangscode. Voor het geval internet binnen de jaarbeurs niet zou functioneren (you never know..). We hadden er zin in!
Brrr. Het was nat en ik vond het koud. Op naar de jaarbeurs!
We proberen ons braaf te registreren (en dan blijkt dat dit natuurlijk niet meer hoeft). Hmm, dat mocht wel iets duidelijker. 

Eenmaal binnen hebben we een hoop interessante dingen gezien. Voor onszelf een boel productinformatie meegenomen (altijd handig) en vooral op zoek naar nieuwe ontwikkelingen.
Deze vond ik erg interessant. Dit is de LSA Helium van Permobil: een sta op rolstoel. Een hele lichte rolstoel waarmee je jezelf door middel van een gasveer veilig en comfortabel in verticale stand kan brengen. Niet alleen handig om op jezelf op ooghoogte te brengen van de mensen om je heen, maar ook voordelen voor je gezondheid. Door gebruik te maken van een dergelijke functie creëer je een verbeterde controle over de spierkracht, sterkere botten, verbeterde bloedcirculatie en meer. Supergaaf!
Maik de Boer was ook aanwezig! Voor stichting Zonnebloem zet hij zich in voor "fashion on wheels". Het is absoluut niet makkelijk om leuke, modieuze én rolstoelvriendelijke kleding te vinden. Studenten van de opleiding Fashion Design van het ROC Amsterdam hebben een kledinglijn ontworpen ten behoeve van deze doelgroep. Ik vind dit een onwijs gaaf project: mode moet voor iedereen bereikbaar zijn! Een absolute topper tijdens deze expo!
Dit zijn een aantal van de ontwerpen. Nogmaals, ik vind dit initiatief ontzettend leuk. Rolstoelkleding is vaak praktisch maar absoluut niet modieus. Ook vind ik dat je niet mag verwachten dat (in het geval van vrouwen) ze altijd maar een legging aan moeten trekken. Ik kan me heel goed voorstellen dat ook een rolstoelgebruiker het geweldig vindt om in de zomer een leuk jurkje aan te trekken, of een jeans met blazertje.

Het was soms een beetje moeilijk foto's maken, maar we hebben ook nog andere leuke dingen gezien: het door middel van een app besturen van een rolstoel (leg dat maar eens in een foto vast) en een prachtige snoezelruimte (niet op de foto gezet i.v.m. aanwezige kindertjes).


Eigenlijk was het plan om na de supportbeurs lekker door Utrecht te sloffen. Maar het was er totaal niet het weer voor (ik wil potverdorie terras weer!), dus namen we de kortste route naar hét winkeltje van Utrecht. 
Wauw! Het voordeel van dit natte weer. Het groen knalt je tegemoet! Van dit soort dingen kan ik echt intens genieten. 
Gevonden! Ik was op zoek naar "Abraham Mostert". Een piepklein, schattig zaakje gelegen op Schoutenstraat 11. Tot mijn grote teleurstelling zat hier nu een sneakerzaak in. Ik baalde als een stekker en sjokte nietsvermoedend "de droom van Utrecht" (zelfde straat maar dan nummer 6) binnen. En wat bleek: de eigenaren van Abraham Mostert zijn verhuisd en zijn van naam veranderd! Ik kon werkelijk mijn geluk niet op.
Deze zaak is zo uniek, sfeervol en heerlijk nostalgisch. Ik heb gevraagd of ik wat foto's mocht maken en dat mocht! Ze hebben een ontzettend groot assortiment, hierboven zeepjes in alle vormen en maten (check die flessen, hoe mooi staat dat op de rand van het bad?)...
... Brandertjes en etherische oliën. Hmm... Als je hier geen lekkere geur kan vinden, dan lukt je dat nergens!
Oh my...! Mag ik alles? Als ik deze foto zie dan heb ik gewoon zin om die theepotjes vast te pakken en nooit meer los te laten. Ik weet, ik heb al een theepot. Bijna jammer.
Had ik al aangegeven dat ik alles wil? Kijk dit thee-assortiment! Als je goed kijkt zie je in bovenstaande foto ook heel leuk thee met wensen er op (congratulations / home sweet home / happy birthday / thanks a lot). Erg leuk om cadeau te doen!! 
Achter de kassa staat een apothekerskast (oooh... zo'n oude!), die vól staat met de huis theeën en kruiden. Ik wist werkelijk niet wat ik kiezen moest, dat begrijp je wel.
Het weer was nog steeds waardeloos en we zijn dan ook naar huis gegaan. Daar lekker op de bank, deze plog opzetten. 
En dit zijn "de vondsten" van vandaag. Een 1001 nacht thee (heerlijk zoet) en een lente thee. Alhoewel ik geen flauw idee meer heb van de ingrediënten van de 1001 nacht thee zal er binnenkort zeker een review van deze twee theeën verschijnen. Ik wil nu al weer terug naar dit lieve zaakje!

De rest van de avond bestond uit het eten van kliekjes (lekker makkelijk na een dagje weg!) en het kijken van een flauwe film. Heerlijk. Kaarsjes aan, dekentje om en op de bank.

Voor de volgende keer: iemand nog leuke tips voor unieke, sfeervolle en nostalgische winkeltjes in Utrecht (of... ergens anders?)?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen