zondag 8 maart 2015

Balkon tuinieren #1

Precies een jaar geleden plaatste ik de volgende foto met onderschrift op facebook... 
"Dit zijn de dagen dat ik een moord zou doen voor een (ieniemienie) tuintje, balkon of dakterras. Ooit, ooit..."
... Check! Ik heb er gelukkig geen moord voor hoeven doen. Maar we hebben de afgelopen tijd veel energie gestoken in werk, genieten en... Verhuizen! Het heeft wat bloed, zweet (vooral voor Rory) en tranen gekost maar we kunnen nu eindelijk en oprecht zeggen dat ons nieuwe huisje af is! Dat geeft niet alleen stof tot schrijven (meer updates volgen!), maar ook tot nieuwe mogelijkheden. 



De hele "mini-moestuin-hype" van Albert Heijn wilde ik om te beginnen vermijden. Het grauwe, grijze en natte weer zal daar vast mee geholpen hebben. Toch ben ik bezweken. Naarmate het  's ochtends langzaamaan wat eerder licht werd, de zon wat meer haar best ging doen en ik steeds vaker langs boerenkrokussen liep begon het lente gevoel ook bij mij te kriebelen.



Om te beginnen heb ik de mini-moestuintjes gepoot. En dan is het einde natuurlijk zoek, want die kleine bakjes... Daar zijn die groentjes natuurlijk reuze snel uitgegroeid. De zoektocht verliep van Ikea (alwaar bovenstaande leuke mini-kas vandaan komt), Action (welkom anemonen, boerenkrokussen en kruidensetje) en Xenos. Ontzettend leuke balkonbakken en accessoires, in lieve, zachte kleuren. En kleur, dat kan ons balkon wel gebruiken.



Eerst, tijd voor een plan! Inspiratie op doen, kijken wat er mogelijk is en ideeën uitwerken is de helft van het plezier. 
Op dit moment staat de zon op ons balkon vanaf een uur of 12. Naarmate het meer richting de zomer gaat, zal dit nog iets vroeger worden. Om die reden ben ik van plan om te kiezen voor lavendel, patiorozen en rozemarijn (en deze ruiken ook zo lekker!). 


Het ladder idee! Eerlijk gestolen bij Xenos. Men neme een decoratieladder, wat balkonpotten (en/of kleine lege potjes icm met draad en ijzerdraad!). Het idee is om hier de kruiden aan te hangen. Hier hoop ik straks ook de boerenkrokussen en anemonen bij te zetten. Verticaal tuinieren, bij gebrek aan vierkante meters. 


Dit vind ik zó leuk! Klimop groeit als een malle, dus dit zou niet zo lastig moeten zijn... Eerst maar eens een mooi vogelkooitje vinden. 
En dit is dus het plan voor de kruiden (in mijn geval snijselderij, wilde marjolein en tijm). Ze steken al vrolijk hun koppie boven de aarde uit, dus ik ben heel erg benieuwd of het iets gaat worden. Immers, gekocht bij de action..
Baby-tijm!
Maar eerst de zaailingen laten opgroeien (wie weet overleven ze!), ondertussen zoeken naar mogelijkheden om ze te verpotten. Langzaamaan kijken voor een mooie pot voor lavendel en patioroosjes... Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe het balkon er over een tijdje uit ziet. 

Ik neem jullie in ieder geval mee: balkon tuinieren voor dummies. Jullie mogen zien hoe ik mijn groene vingers ontwikkel, tips geven en vooral meegenieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen