donderdag 12 maart 2015

Balkon tuinieren #2

Het begin is er! Na de gouden tip van Brenda ("kijk eens bij de Aldi, Roos!") heb ik voor het eerst in drie (!!!) maanden de fiets weer eens gepakt. 
(Sinds januari probeer ik zo'n 10.000 stappen per dag te zetten. Dat lukt heel goed, maar de fiets stond dus te verstoffen. Of nog erger, hij was door de huismeester al bijna het grofvuil gezet...)
Te voet 15 liter potgrond, plus balkonbakken, plus boodschappen halen vond ik niet het beste idee. En fietsen is ook niet slecht! Gezien het goede weer koos ik er voor om naar de ver-weg-Aldi te gaan. Heerlijk... Ik neem je aan de hand van mijn telefoon foto's.
De Aldi tip was een erg goede! Op dit moment hebben ze een aanbieding met potgrond, diverse bollen en knollen, kruiden (waaronder zaailingen, maar ook plantjes) en groenten. Ik weet niet wat de kwaliteit van deze producten is, maar er is in ieder geval voldoende keuze. 
Bij de Xenos haalde ik twee ronde bloempotjes aan een haak en een balkonbakje. De kleurtjes alleen al... Liefde!
De Dahlia knollen, het aardbeienplantje en de lavendel zijn van de Aldi...
... Net als de rozemarijn! Ik kan al een hoop van mijn "balkon-wish-list" afstrepen. De blauwe druifjes heb ik van de Albert Heijn en de geverfde potten heb ik vorig jaar zelf die vrolijke kleuren gegeven.

En natuurlijk heb ik een zak potgrond meegezeuld op de fiets. Het viel allemaal best mee hoor, twee fietstassen, potgrond op de bagagedrager en de gewone boodschappen in de rugzak. 

Ik ben vanmiddag aan flink in de weer geweest (kost meer tijd dan verwacht!) met plantjes, knollen en potgrond.

Dahlia's
De dahlia's van de Aldi zijn een verrassing: de vraag is wat er uit de knollen komt. Om te beginnen zal ik ze moeten laten opgroeien, vandaar de keuze voor de kleinere bak (is ook makkelijker naar binnen te zetten, als de temperatuur te laag wordt). Later zal ik ze verpotten. Waarschijnlijk hebben ze dan ook een bamboestokje nodig om te voorkomen dat ze omwaaien. We zullen zien!

Bollen, in dit geval knollen, houden niet van hele natte voeten. Vandaar dat ik een tweetal gaatjes in de bloembak gemaakt heb. 
Om te voorkomen dat de gaatjes verstopt raken heb ik er wat potscherven overheen gelegd. 
De rest laat zich raden: potgrond er in, knollen er bij, potgrond er over en water geven...

Aardbeienplant
In principe een éénjarige plant. Behalve wanneer deze in Elsloo gepoot wordt en ieder jaar vakkundig wordt gesnoeid door meneer of mevrouw Labrador. In dat geval houdt de plant het minstens 10 jaar vol. 
Ik heb dan wel geen labrador en ik vind het ook geen goed plan wanneer mijn lieve poezenbeesten aan mijn planten zitten te knagen, maar ik wil de aardbeienplant wel een kans geven. Rode aardbeitjes in een roze pot... Geweldig! Jammer dat het nog een paar maanden duurt voordat er überhaupt aardbeitjes tevoorschijn piepen.
Kijk, dat schiet op. In het zakje zat al een klein plantje. Kwestie van planten en water geven dus!

Lavendel
Lavendel wil graag wortelruimte, houdt niet van een te natte bodem en staat graag in de zon. U vraagt, wij draaien!
Ik heb de mand van de Kerstboom gepakt. In het plastic heb ik een paar gaten geknipt, waar ik weer wat potscherven over gelegd heb. 

Mini-moestuintjes AH
Jawel, ze leven nog! Ik vind ze niet héél sterk, maar ik had wel het idee dat de moestuintjes van de Albert Heijn wat meer ruimte nodig hadden. Omdat ik ze toch nog even in de minikas wil houden heb ik gekozen voor een middelmaat pot...
De radijsjes (doen het wel aardig!), de spinazie en de lenteui. De laatste twee zien er verschrikkelijk uit... Maar zien wat hier uit komt.

En voor de rest...
... De blauwe druifjes heb ik met plastic potje en al in een mooie pot gezet (voordeel: ik hoef geen gaten in de pot te maken want ik laat de pot in de gootsteen uitlekken).
Hetzelfde geldt voor de rozemarijn. Deze wilde ik eerst bij de lavendel zetten. Omdat ik hier nog roosjes bij wil plaatsen zou het te vol worden. Hier komt nog een andere pot voor.

Hoewel de plantjes nog niet buiten kunnen blijven, hier wel al wat foto's om je een idee te geven. Het begin is er in ieder geval!
Lavendel

v.l.n.r.: rozemarijn, dahlia's, aardbeienplantje
v.l.n.r.: blauwe druifjes, mini moestuintje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen