zaterdag 26 april 2014

Book review van 10 (!!) boeken

therandomnessisall.wordpress.com

De afgelopen weken ben ik een tijdje op vakantie geweest. Als ik op vakantie ben lees ik altijd ontzettend veel. Hierbij dan ook een book review van de "stapel" boeken die ik gelezen heb. Het zijn niet allemaal de meest nieuwe boeken, maar wat mij betreft maakt dat niet uit! Ik zal eerst de synopsis van het boek weergeven (cursief) en vervolgens hoe ik het boek ervaren heb. Dus, als je vandaag over een "koningsdag-rommelmarkt" loopt en je komt één van onderstaande boeken tegen, weet je of hij die euro waard is of niet!

Een goed huwelijk - Saskia Noort
Wanneer je ontdekt dat je man vreemd gaat, wat doe je dan? Sophie gaat op bezoek bij deze nieuwe liefde, komt tot een schokkende ontdekking en dan...
Thriller: Een kort verhaal van Saskia Noort, maar natuurlijk wel echt op z'n Saskia's: super spannend. Altijd als ik begin in een boek van Saskia Noort moét ik deze in een keer uitlezen. Het verhaal blijft dan ook altijd een tijdje in mijn hoofd zitten (spoken). Zo ontzettend goed.
Terug naar de kust - Saskia Noort
Maria, een jonge alleenstaande moeder van twee kinderen, krijgt vlak nadat ze een zwangerschap vroegtijdig heeft beëindigd, te maken met vreemde anonieme bedreigingen. Ze besluit met haar kinderen onder te duiken bij haar zus, die nog altijd in hun ouderlijke huis woont. Daar wordt Maria geconfronteerd met verdrongen jeugdherinneringen en beginnen haar dierbaren steeds meer aan haar geestelijke gezondheid te twijfelen. Intussen komt haar belager snel dichterbij....
Thriller: Weer zo'n spannend boek. Des te verder je leest, des te meer begin je aan de geestelijke gesteldheid van Maria te tweifelen: is er echt sprake van een stalker, of is Maria knettergek? En hoe moet deze situatie in hemelsnaam eindigen? Tot op de laatste pagina is dit boek spannend.
Koorts - Saskia Noort
Dorien is vijfendertig, redactrice bij het vrouwentijdschrift EVA en ze staat op het punt zich te settelen en aan kinderen te beginnen. Dan ontmoet ze Ellen, styliste en bruisende single, en wordt ze geconfronteerd met de voorspelbaarheid van haar leven. Ze beëindigt haar relatie en vertrekt met Ellen voor een week naar Ibiza, het eiland waar de vrijheid dagelijks gevierd wordt. Ibiza voldoet aan al hun verwachtingen en de twee vriendinnen storten zich in het feestgedruis. Tot een van hen plotseling verdwijnt. Vanaf dat moment begint een koortsachtige zoektocht over het zonnige, vredig ogende eiland, langs de mooiste maar ook de lelijkste plekken die Ibiza rijk is - en een gruwelijke waarheid komt aan het licht.
Thriller: Alhoewel ik zelf absoluut niet het type ben om naar Ibiza te gaan en daar vervolgens compleet los te gaan, was ook dit weer een spannend boek. Het trok mij niet zo aan als bovenstaande boeken, maar is zeker de moeite waard. Het is niet lastig om je de situatie van Dorien voor te stellen... En hoe gruwelijk het mis kan gaan. Vooral nu het goed weer is, is dit een lekker boek om te lezen!

Het victoriaanse huis - John Boyne
Het is 1867. Op een koude, donkere avond arriveert Eliza Caine met de trein in Norfolk, waar ze een baan als gouvernante heeft aangenomen. Doodmoe dient ze zich aan bij Gaudlin Hall, haar nieuwe huis. Ze wordt er begroet door de twee kinderen die ze moet verzorgen - maar er zijn geen ouders, geen andere volwassenen, en niemand die haar mysterieuze werkgever vertegenwoordigt. De kinderen kunnen haar ook niet helpen. Later die nacht in haar kamer gebeurt er iets beangstigends, en Eliza begint te vermoeden dat er iets helemaal mis is in Gaudlin Hall. Vanaf dat moment staat haar nog maar één ding te doen als haar eigen leven en dat van de kinderen haar lief is: de lang verborgen geheimen van het huis ontrafelen en afrekenen met de demonen uit het verleden die zich in elk donker hoekje schuil lijken te houden.
Horror: John Boyne is wat mij betreft een knaller van een schrijver. Eerder schreef hij namelijk al "de jongen in de gestreepte pyama", wat toch een heel ander genre is dan dit boek. En het volgende boek (zie onderstaand) is wederom een ander genre. Ik vind het erg knap als een schrijver dit kan! Om eerlijk te zijn had ik nog nooit een volwassen horror verhaal gelezen en het beviel erg goed. Ik was  dan ook stiekem gevallen voor de kaft van het boek. Ik hoor mijn oude Nederlands leraar dan ook al zuchten: "Je kiest een boek niet op basis van de kaft, Roosje..."
Het eerste hoofdstuk deed mij een beetje vreemd aan, en moest ik echt even doorheen. Een beetje het gevoel van: waar wil de schrijver nu naar toe, wat is de bedoeling? Vanaf hoofdstuk 2 loopt het verhaal echter als een trein. En het eindigt ook zoals een echte horror moet eindigen...
Noah Barleywater gaat ervandoor - John Boyne
Noah Barleywater verliet zijn huis vroeg in de ochtend, voordat de zon opkwam, voordat de honden wakker werden, voordat de ochtendnevel optrok.’ De achtjarige Noah lijkt beter met zijn problemen om te kunnen gaan als hij ze zo veel mogelijk vermijdt. Dus gaat hij er op een dag vandoor, weg van huis, over een moeilijk begaanbaar paadje door het bos. Na enige tijd komt hij bij een winkel. Maar het is geen gewone winkel; het is een speelgoedzaak, vol bijzonder, prachtig, wonderlijk en magisch speelgoed. En de eigenaar is een heel bijzondere speelgoedmaker. De speelgoedmaker vertelt Noah een verhaal over avonturen, wonderen en verbroken beloftes. Hij neemt Noah mee op reis. Een reis die zijn leven zal veranderen. En dat van de lezer...
Roman: Een beetje een boek met een identiteitscrisis. Is dit een boek voor jeugd / jongeren? Nee... Niet echt. Is dit een boek voor volwassenen? Ook niet bepaald. Maar, een goede vriendin van mij houdt van boeken met vreemde titels en onder dit mom heb ik het boek uitgelezen. Het is een beetje een vreemd verhaal, maar naarmate je verder komt zit er een echte leuke twist aan. Wil je weten wat deze twist is, lees dan zeker door!

Het logboek - Clive Cussler
Onderzeeboot Starbuck verdwijnt na een proefvaart spoorloos in de Stille Oceaan. Totdat Dirk Pitt het logboek van de Starbuck vindt, waarin de laatste, haast onleesbare en in doodangst neergekrabbelde aantekeningen van de kapitein staan. Het spoor leidt naar de plaats van de gruwelijke ondergang van de boot. Wat is er gebeurd?
Thriller: Ken je de film Sahara nog? Nee? Die film met Matthew Mcconaughey in, je raadt het al, de Sahara. Waarom dat niet een groter succes is geworden is mij nog altijd een raadsel. Mijn vader leest de boeken van Clive Cussler al heel lang, er zijn dan ook ontzettend veel delen. Dit is de tweede keer dat ik een boek lees, en ik vind ze echt leuk! Avontuurlijk, spannend, goed lopend verhaal. Zeker de moeite waard en ik ga er ook zeker meer van lezen.
Vriendinnenweekend en Miss Match - Astrid Harrewijn
Van jobhopper tot zakenvrouw. Twaalf ambachten, dertien ongelukken: dat is Lein. Maar als ze voor zichzelf begint met een afslankproduct wordt dat een groot succes. Ze verhuist naar het hippe Amsterdam-Zuid en raakt bevriend met haar chaotische expat-buurvrouw. En dan is er nog Jonas, Leins assistent en rots in de branding, die maar één ding wil: een kind, samen met zijn vriend Bert. Terwijl Lein de wereld verovert, komt haar bedrijf in gevaar door vals spel. En wat moet Lein met Matthijs: de enorm aantrekkelijke China-deskundige, die niet van zakenvrouwen houdt?
Miss Match is het tweede deel van een driedelige serie over de hartsvriendinnen Didi, Lein en Iris, die lief en leed met elkaar delen.

Van jobhopper tot zakenvrouw: met haar eigen bedrijf heeft brokkenpiloot Lein ineens succes. Nu de liefde nog...Roman / Chick flick: Het boek Vriendinnenweekend en Miss Match zijn echte chick flicks. Ik vind het zelf altijd leuk om verschillende genres met elkaar af te wisselen. Heerlijk is dat. Chick flicks vind ik ook echt "zomerboeken"... Ik lees ze dan ook nooit in de winter, heel gek is dat. Perfect om te lezen op vakantie, in het zonnetje. Het boek Vriendinnenweekend is de proloog op een serie boeken (waartoe ook nog Miss Communicatie en Miss Verstand behoort). Erg leuk en luchtig boek. Chick flicks maken nooit zoveel indruk op me, maar deze leest lekker weg. Ik vind het ook een fijn boek wanneer je steeds maar korte stukjes kunt lezen: de verhaallijn is simpel (en logisch) en het vraagt niet bijzonder veel denkwerk. En dit soort boeken eindigen altijd "gelukkig" - dus ik hoef niet naar de laatste pagina te skippen om alvast te weten hoe het afloopt.

De 100-jarige man die uit het raam
klom en verdween
-
Jonas Jonasson

De zonderlinge avonturen van
het geniale bommenmeisje -
Jonas Jonasson

Allan wordt honderd en dat wordt groots  gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken
en
Atoombommen, Mossad en Zweedse politie, een drankzuchtige ingenieur, een kussenfabriek, een kist antilopevlees, een domme, impulsieve broer: Jonas Jonasson mengt deze ingrediënten - en nog veel meer - onnavolgbaar door elkaar tot een verhaal dat vooral géén gewoon verhaal wil zijn. In hoog tempo volgen de verwikkelingen elkaar op en in voortvarendheid en slimheid doen Nombeko en Holger 2 niet onder voor de 100-jarige Alan uit De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.
Romans: Deze boeken zijn echt briljant geschreven. Jonas Jonasson heeft een schrijfstijl die in beide boeken hetzelfde is en een lust om te lezen. Ik ben op dit moment nog bezig in "de zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje". De boeken zijn humoristisch en hebben veel linkjes naar de geschiedenis. Je moet dus wel (enigszins) bekend zijn met geschiedenis om deze boeken te kunnen waarderen. Maar, als je hebt opgelet tijdens de geschiedenislessen op de basisschool kom je al een heel eind!
O ja: 1 mei 2014 is de film release van de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween in de Nederlandse bioscopen!
En uit de bergen kwam de echo -Khaled Hosseini
Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een moeder dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Wat er met hen gebeurt – het zusje wordt noodgedwongen verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul – zet een reeks ingrijpende gebeurtenissen over tientallen jaren in gang, die een indringend beeld geven van de morele complexiteit van het leven. Hosseini beschrijft meerdere generaties in deze roman, ouders en kinderen en kleinkinderen, broers en zussen, en hij onderzoekt de vele manieren waarop familieleden elkaar liefhebben, verwonden en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen.
Roman: Khaled Hosseini heeft eerder "de vliegeraar" en "duizend schitterende zonnen" geschreven. Aangezien ik deze boeken ontzettend sterk vond, had ik me ook verheugd op dit boek. Het boek viel mij heel erg tegen.Het verhaal begint met Pari en Abdullah, en ik werd meegesleept in dit verhaal. Het volgende hoofdstuk betreft echter een andere generatie, en ik verloor de draad even. Deze krijg je relatief makkelijk weer opgepakt, maar het meeslepende was verdwenen en kwam ook niet meer terug. Jammer, vooral in vergelijking met Khaleds andere boeken!

Bron kaften boeken: bol.com

2 opmerkingen:

1. Gave boeken heb je gelezen! Het nieuwste boek van Khaled Hosseini staat echt al heel lang boven aan mijn wishlist! Ik vind zijn boeken zo mooi en aangrijpend. Heb het eerste hoofdstuk van zijn nieuwe boek ook al gelezen en het greep me meteen al aan.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij stond het boek ook al heel lang op mijn lijstje! Door de vele verhaallijnen is het boek jammer genoeg niet zo aangrijpend als zijn voorgangers. Ik mis wat diepgang!

BeantwoordenVerwijderen